Tenk det, nå ligger Samyangs nye, geniale linse allerede ute for forhåndsbestilling. Tenker på det, alt foto-utstyret jeg har bestilt i det seinere, utgjør ikke mer enn en fakturering av forskuddsskatt til Østre Toten kommune, som aldri har laget til annet enn fortredeligheter for meg, og som bare er opptatt av å tilintetgjøre de siste rester av vår tro og vårt landskap. Så får vi se om jeg får gjort meg noe skikkelig nytte av alt dette utstyret, før deflasjons-kollapsen sluker oss? Dessverre går det tregt med mitt arbeide, hvilket i hovedsak skyldes at min klasse ikke har finansiell og kulturell støtte, og vi innad motarbeider hverandre og forsøker å holde hverandre nede, i motsetning til den herskende klasse!

The first class has overwhelming political and economic power. That power is increased by policies that weaken customary attachments, like mass immigration and enforced “inclusiveness,” and by indoctrination and disruption of traditional culture carried on by the education, culture, and media industries. – James Kalb

Som enkeltmenneske er det ikke mye man rekker. Det var noe annet under vår apostel, da alle hans følgere rundt Totenåsen gikk sammen om å publisere pamfletter og sangbøker, med eget trykkeri på Skreia. Men all haugiansk ånd har forlatt husmannstroens barn, som var en gråsteinstro, som gav folk verdighet til å utholde slitet i gråsteinsjorda nedenunder Totenåsen. I en slik grad at de i tillegg til slitet i jorda, maktet å skape en egenartet åskultur.